Spis treści
- Niestety, trzeba przyznać, że dla wielu właścicieli małych firm w Polsce, obecny czas to prawdziwy koszmar.
- Jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowej pomocy, konsultacji lub wsparcia, nie wahaj się zwrócić do nas – do FRiK – Doradztwo i Marketing.
- Nasza firma specjalizuje się w pomaganiu przedsiębiorcom w trudnych sytuacjach. Razem możemy opracować strategię, która pozwoli ci przetrwać ten burzliwy okres i wyjść z niego silniejszym niż kiedykolwiek.
Niestety, trzeba przyznać, że dla wielu właścicieli małych firm w Polsce, obecny czas to prawdziwy koszmar.
Według danych opublikowanych przez InfoCredit w okresie od stycznia do września 2023 roku liczba zamkniętych firm sięgnęła 144 tysięcy, podczas gdy zawieszonych zostało aż 268,6 tysięcy małych przedsiębiorstw. Dla porównania w 2022 roku w tym samym okresie liczba zawieszonych działalności była na poziomie 249,7 tys., natomiast w 2021 roku była to znacznie mniejsza liczba – 174,9 tys.
To oznacza znaczący wzrost liczby zawieszonych działalności gospodarczych i może skutkować rekordowym rokiem pod tym względem.
Przyczyną jest wiele czynników.
- Po pierwsze, wprowadzenie tzw. „Polskiego Ładu” nie przyniosło oczekiwanych korzyści i podniosło koszty prowadzenia firmy. Chodzi głównie o wysokie składki zdrowotne, które teraz nie można odliczyć od podatku.
- Po drugie, pandemia COVID-19 i jej skutki dają się wciąż we znaki.
- Po trzecie, inflacja i rosnące ceny towarów i usług również utrudniają życie przedsiębiorcom. Dodajmy jeszcze podwyżki płacy minimalnej – to wszystko sprawia, że przedsiębiorcy mają teraz naprawdę trudne zadanie.
Jak przejść przez kryzys?
Co można zrobić, żeby nie zostać kolejną firmą na liście zamkniętych? Bez zbędnych komplikacji, prosto z mostu.
- Zbieraj informacje o konkurencji! Dowiedz się, co robią twoi konkurenci. Może masz coś, czego oni nie mają? To może być twoja przewaga.
- Skup się na klientach! Przemyśl, czego Twoi klienci naprawdę potrzebują teraz i dostosuj swoją ofertę.
- Zarządzaj kosztami! Przejrzyj swoje wydatki i znajdź sposoby na ich ograniczenie. Może jest jakiś zbędny wydatek, który można odciąć?
- Zainwestuj w marketing online! Wykorzystaj internet, żeby dotrzeć do nowych klientów. Możesz reklamować się na Facebooku czy Instagramie, a to nie kosztuje fortuny.
- Znajdź nowe źródła dochodu! Jeśli twój obecny biznes nie radzi sobie dobrze, zastanów się, czy możesz coś dodać lub zmienić, żeby przyciągnąć klientów.
- Poszukaj pomocy! Sprawdź, czy nie ma dostępnych programów wsparcia rządowego lub regionalnych dotacji. To może pomóc utrzymać twoją firmę na powierzchni.
- Bądź elastyczny! W trudnych czasach, trzeba być gotowym na zmiany. Bądź elastyczny i otwarty na nowe pomysły.
Oczywiście, każda firma ma swoje indywidualne wyzwania. Ale pamiętaj, że wiele małych firm przetrwało kryzysy w przeszłości, więc i ty możesz to zrobić. Najważniejsze to nie poddawać się i działać z rozsądkiem.