Niestety, trzeba przyznać, że dla wielu właścicieli małych firm w Polsce, obecny czas to prawdziwy koszmar.

Według danych opublikowanych przez InfoCredit w okresie od stycznia do września 2023 roku liczba zamkniętych firm sięgnęła 144 tysięcy, podczas gdy zawieszonych zostało aż 268,6 tysięcy małych przedsiębiorstw. Dla porównania w 2022 roku w tym samym okresie liczba zawieszonych działalności była na poziomie 249,7 tys., natomiast w 2021 roku była to znacznie mniejsza liczba – 174,9 tys.

To oznacza znaczący wzrost liczby zawieszonych działalności gospodarczych i może skutkować rekordowym rokiem pod tym względem.

Przyczyną jest wiele czynników.

  • Po pierwsze, wprowadzenie tzw. „Polskiego Ładu” nie przyniosło oczekiwanych korzyści i podniosło koszty prowadzenia firmy. Chodzi głównie o wysokie składki zdrowotne, które teraz nie można odliczyć od podatku.
  • Po drugie, pandemia COVID-19 i jej skutki dają się wciąż we znaki.
  • Po trzecie, inflacja i rosnące ceny towarów i usług również utrudniają życie przedsiębiorcom. Dodajmy jeszcze podwyżki płacy minimalnej – to wszystko sprawia, że przedsiębiorcy mają teraz naprawdę trudne zadanie.

Jak przejść przez kryzys?

Co można zrobić, żeby nie zostać kolejną firmą na liście zamkniętych? Bez zbędnych komplikacji, prosto z mostu.

  • Zbieraj informacje o konkurencji! Dowiedz się, co robią twoi konkurenci. Może masz coś, czego oni nie mają? To może być twoja przewaga.
  • Skup się na klientach! Przemyśl, czego Twoi klienci naprawdę potrzebują teraz i dostosuj swoją ofertę.
  • Zarządzaj kosztami! Przejrzyj swoje wydatki i znajdź sposoby na ich ograniczenie. Może jest jakiś zbędny wydatek, który można odciąć?
  • Zainwestuj w marketing online! Wykorzystaj internet, żeby dotrzeć do nowych klientów. Możesz reklamować się na Facebooku czy Instagramie, a to nie kosztuje fortuny.
  • Znajdź nowe źródła dochodu! Jeśli twój obecny biznes nie radzi sobie dobrze, zastanów się, czy możesz coś dodać lub zmienić, żeby przyciągnąć klientów.
  • Poszukaj pomocy! Sprawdź, czy nie ma dostępnych programów wsparcia rządowego lub regionalnych dotacji. To może pomóc utrzymać twoją firmę na powierzchni.
  • Bądź elastyczny! W trudnych czasach, trzeba być gotowym na zmiany. Bądź elastyczny i otwarty na nowe pomysły.

Oczywiście, każda firma ma swoje indywidualne wyzwania. Ale pamiętaj, że wiele małych firm przetrwało kryzysy w przeszłości, więc i ty możesz to zrobić. Najważniejsze to nie poddawać się i działać z rozsądkiem.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowej pomocy, konsultacji lub wsparcia, nie wahaj się zwrócić do nas – do FRiK – Doradztwo i Marketing.
Nasza firma specjalizuje się w pomaganiu przedsiębiorcom w trudnych sytuacjach. Razem możemy opracować strategię, która pozwoli ci przetrwać ten burzliwy okres i wyjść z niego silniejszym niż kiedykolwiek.

Polecane

Inne artykuły w tej kategorii które mogą cię zainteresować.

  • Marketing w Małej firmie, Własna Firma

    Strony internetowe i social media – bądź tam, gdzie Twoi klienci!

    5 min

  • Marketing w Małej firmie, Własna Firma

    Jak samodzielnie opracować model biznesowy dla firmy w branży beauty?

    4 min